public forum
home forum magazine gallery links about faq courtesy
It is currently Tue Oct 21, 2014 9:28 pm

All times are UTC - 7 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Kenneth Greve appointed AD at Finnish National Ballet
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 3:44 pm 

Principal Dancer Kenneth Greve has been appointed artistic director of the Finnish Ballet. He will take up his position in the summer of 2008, so he will likely be retiring from the RDB at the end of the 2007-08 season.

Greve's wife, Marie-Pierre is also a principal at the RDB, and the RDB press release indicates that they will both be retiring from the RDB and moving to Helsinki. (He will be 40 in 2008, which is normal retirement age, and she will be 38)

http://www.operafin.fi/index.asp?polku=218;219;700;;2

Kenneth Greve balletmester i Finland
15.11.2007|Pressemeddelelse
Onsdag blev det så officielt, at solodanser ved Den Kongelige Ballet, Kenneth Greve, skal være balletmester for Den Finske Nationalballet frem til i første omgang 2012. På et møde onsdag formiddag blev han af det kunstneriske personale godkendt som den kunstneriske leder, der skal videreføre den finske ballettradition. Greve tiltræder stillingen den 1. august 2008.

Kenneth Greve har danset ved både Pariseroperaen, American Ballet Theatre, Stutt-gart Balletten, Wiener Statsoper og siden 1992 som solodanser ved Den Kongelige Ballet. Balletmester Frank Andersen har fulgt Kenneth Greves karriere tæt i de perioder, han har været hans chef og er meget glad på den nyudnævnte balletmesters vegne:
”Der er ingen tvivl om, at både Den Kongelige Ballet og Den Finske Nationalballet kommer til at få kæmpe glæde af udnævnelsen. Finland får en kunstnerisk leder med et ben i både den klassiske og moderne ballettradition, og de får også et menneske med et stærkt personligt drive og store ambitioner på kompagniets vegne, men også koreografisk. Danmark til gengæld får knyttet endnu stærkere bånd til Finland, end vi allerede har fået under Dinna Bjørns ledelse, hvilket for vores dansere og vores ballettradition helt sikker vil være en kæmpe gevinst.”

Kenneth Greve, der i disse dage er i fuld gang med at skabe en ny Nøddeknækkeren til Den Kongelige Ballet med premiere den 5. december, glæder sig til at komme i gang.
”Jeg kan næsten ikke vente. Jeg glæder mig til at komme i gang med at arbejde med danserne. Jeg synes allerede, jeg har ventet længe, så jeg har allerede plan-lagt en masse ting, som jeg glæder mig til at komme i gang med.”

Kenneth Greve tager sin familie med til Finland. Dermed bliver det samtidig også et farvel til en anden stor solodanser ved Den Kongelige Ballet, idet Kenneth Greves kone, Marie-Pierre Greve, samtidig indstiller sin dansekarriere og rykker med til Helsingfors.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC - 7 hours [ DST ]