public forum
home forum magazine gallery links about faq courtesy
It is currently Fri Aug 22, 2014 1:53 am

All times are UTC - 7 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: 09-10: La Sylphide
PostPosted: Tue Dec 22, 2009 9:49 pm 

Merill Ashley, who is staging Symphony in C for RDB, will guest as Madge in La Sylphide. There will also be a number of big debuts:

James: Ulrik Birkkjær and Marcin Kupinski
Sylphide: Susanne Grinder
Gurn: Christopher Rickert
Effy: Louise Østergaard

Bournonville og Balanchine
22.12.2009|Pressemeddelelse
Gamle Scene | 7. januar 2010 kl. 20.00

Sylfiden sættes op på Gamle Scene med den amerikanske stjerneballerina Merrill Ashley i rollen som Magde.

Merill Ashley er hentet til Danmark for at instruere George Balanchines ballet Symfoni i C til Den Kongelige Ballet. Samtidig får hun mulighed for at danse rollen som Magde, når Symfoni i C i denne sæson sættes op sammen med Sylfiden. To gange står hun på scenen i rollen som fortællingens onde heks.

Hun har set dygtige dansere fortolke rollen gennem tiden, men det er første gang, hun selv står på scenen i en Bournonville ballet i mesterens eget hjemland. Og det er grænseoverskridende, selv for en danser, som har levet sit liv som stjerneballerina i et af verdens største balletkompagnier, New York City Ballet.

”At danse Magde i Bournonvilles eget hjemland er naturligvis en stor ære, men også en stor udfordring” siger Merrill Ashley. ”Det er vigtigt for mig at være mig selv og skabe min egen Magde, men samtidig med stor respekt for rollen og de fantastiske dansere, som har danset den gennem årene. Både danserne og publikum har en stor forståelse for Bournonvilletraditionen her, og det betyder, at jeg virkelig skal være på toppen, når jeg går på scenen” slutter hun.

Merrill Ashley er en af de sidste store ballerinaer, som George Balanchine selv trænede, og netop denne skoling gør det lettere for hende at gebærde sig i Bournonvilletraditionen. ”Det er en fantastisk oplevelse at se Merrill Ashley i rollen som Magde. Hun er en utrolig alsidig danser, og hendes tilgang til opgaven er et godt eksempel på, at to så forskellige traditioner som Balanchine og Bournonville sagtens kan forenes”, siger Nikolaj Hübbe. ”Når man som Merrill er opdraget i en stærk tradition, har man nogle værktøjer og metoder, som letter mødet med nye og anderledes traditioner og udtryk” slutter han.

Ud over Merrill Ashley er der nye dansere i rollerne som James, som bl.a. danses af Ulrik Birkkjær, der for nylig er udnævnt til solodanser og Marcin Kupinski, Sylfiden, som bl.a. danses af Susanne Grinder, Gurn, som bl.a. danses af Christopher Rickert og Effy, som bl.a. danses af Louise Østergaard.

Sylfiden danses sammen med Symfoni i C af George Balanchine, en af de helt store finaleballetter på de internationale scener. Det er ballet uden handling – virtuos og teknisk ekstrem svær dans.

Læs mere om Bournonville og Balanchine her

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC - 7 hours [ DST ]